Berlin som heimat

Pic. www.wdr.de
 
Tidigare i veckan skrev jag om jul på Holy Heimat och att jag senare skulle berätta vad heimat är för något. Ja, den tiden är nu och det är dags att snacka om heimat. Heimat som ord betyder hem eller hemvist men är ofta förknippat med mer än så. Det är ett tysk begrepp för samhörighet, känslan som beskriver var (ofta förenklat till vilken plats) du känner att du hör hemma. Det kan vara beroende på historia, typ som födelseort, erfarenheter eller liknande. Vissa beskriver det som "Platsen där ditt hjärta bor". Eller...;
 
Heimat ist kein Ort, ist ein Gefühl  -  Heimat är inte en plats, det är en känsla
 
För mig så är det i alla fall något som är säkert - de senaste 10 åren så har Berlin varit ett av mina starkaste heimat. (Generellt så tycker folk att jag kan vara rörig i mitt begrepp kring hem, då jag fortfarande kallar alla hem jag någonsin haft för just det - hem, men det är en annan historia.) Innan jag bodde i Berlin kunde jag känna mig malplacerad i min lilla stad, längtandes bort till Berlin och nu när jag bor här känns det mesta helt rätt. Det enda som saknas är min kärlek för att göra detta heimat komplett (läs: platsen där mitt hjärta bor). Men det är också en annan historia.
 
Vilket är ditt heimat? Är det din hemort eller har det blivit något annat? Någon annan?

0 kommentarer publicerat i , Leva i Berlin;
Taggar: Berlin, Best of Berlin, Heimat, Holy Heimat, berlinblogg, berlinguide, berlintips, best of berlin, bestofberlin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...