Kedjorna på Ku'damm och Berliner Dom

Tjingeling! Nu var det så där tråkigt länge sedan jag uppdaterade denna sidan och istället för att skriva om Berlin har jag drömt mig bort och hoppas, hoppas på en ny sväng dit om ett par veckor. Under tiden jag underhåller hjärnan med att längta kan jag i stället sprida lite glad information om ett par saker jag inte vill att du missar under ditt besök i Berlin.


Så, som utlovat i detta inlägget, här kommer lite info till bilderna. Vi börjar med de största:



1. Kedjorna berättade jag lite kort om HÄR och är en skulptur som står mitt på Ku'Damm som representerar Berlins delning, i öst och väst, under murens tid.

2. Berliner Dom, Domen, som är Berlins domkyrka.
Ända sedan 1465 har det stått en kyrka på platsen där Domen ligger. 1747 byggdes en katedral av Johan Boumann och blev 1822 ombyggd av berlinaren och arkitekten Karl Friedrich Schinkel. Denna blev senare förstörd 1894 och blev då restaurerad på nytt till den nuvarande katedralen.

 

Domen byggdes efter ritningar av Julius Raschdorff och stod färdig 1905. Denna 114m långa och 73m breda katedral var mycket större en sina föregångare. Under andra världskriget skadades den svårt och man byggde ett provisoriskt tak för att skydda interiören och 1975 påbörjades återuppbyggnaden. 1993 var allt klart och katedralen öppnades åter igen. Domen är mycket vacker och är besmyckad med vacker mosaik och huvudaltaret är ungefär 150 år gammalt.

 

Tips: Om du tar chansen att besöka kyrkan tycker jag att du ska sätta dig inne i kyrkan och ta en titt upp i taket, hissnande! Men, det du absolut inte får missa är att ta en tur UPP på taket. Vindlande trappor tar dig upp i tornet och ut för att beskåda Berlin från en av de bästa punkterna – uppifrån. Till och med jag som är höjdrädd tog chansen så missa inte detta! :)


 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...