Ku'damm

När jag funderade på vilket som skulle vara mitt första tips-inlägg här på sidan gick det många turer i huvudet. Jag ville ju skriva om det som, för mig, är russinets russin ur kakan - om ni förstår vad jag menar. Men inte kan jag välja heller! Så för att göra det "enkelt" för mig så valde jag helt enkelt platsen dit jag först kom i Berlin, för sex år sedan. Kurfürstendamm.


Historia:
Kurfürstendamm, även kallad Ku'damm, är västra Berlins stora affärsgata och är hela 3, 5km lång! Kurfürstendamm var under 1500-talet endast en stig som användes av kurfurstarna för att ta sig till jaktslottet Grunewald från stadsslottet i Berlin.

Några hundra år senare, år 1875, beslutade man om att bredda vägen och utvecklingen av denna kända boulevard påbörjades. Gatan utvecklades fort och gick från att vara en förnäm bostadsgata till ett nöjes-, handels och kulturellt centrum.

Ku'damm är en sprudlande gata full av affärer, restauranger och caféer och det är här som jag och min sambo oftast startar våra turer i Berlin. En promenad längst gatan och en currywurst* vid Wittenberg Platz.

Tips:
Så detta är det du borde göra; köp currywurst* vid ett imbiss (läs: snabbmatställe) invid Wittenberg Platz (vi brukar ta det närmst KaDeWe) och gå sedan längst gatan och sug in atmosfären. Äntligen är du i Berlin!

 

*Currywurst är grillad bratwurst delad i småbitar, med pommes - eller bröd - och med "curryketchup" på. Mmm! En riktig Berlin-måltid.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...