Tchoban foundation, en arkitektorisk skissbok

Sen jag var liten har jag varit besatt av att rita rum och hus. Det kommer väl då inte som en överraskning att jag väldigt gärna ville bli arkitekt när jag var yngre. Eller för den delen så hade det fortfarande varit väldigt coolt att bli arkitekt. Men, mitt mattesinne är närmast obefintligt så de planerna gav jag upp så snart någon sa att man var tvungen att kunna räkna obehindrat :p
 
I Berlin så delar jag även lägenhet med en tjej som läser till just arkitekt. Hon kommer från Indien och gör sin slutgiltiga praktik på en arkitektbyrå i Berlin. (Hon menar dock att på hennes utbildning så spelade matte ingen som helst roll, vilket innebär att jag alltså skulle växt upp i Indien istället för Sverige för att uppfylla en gammal dröm :p ). Nåja.
 
 
Pic: Tchoban foundation
 
Till Tchoban foundation ska jag i vilket fall och gå loss bland alla skisser de har på display. För hur vackert är det inte med den där första energiska klottringen på ett pappret eller det första utkastet till en plan du har i huvudet? Åh! Ja, hit ska jag inom kort, var så säker! En utställning med en massa arkitektoriska skisser, helt enkelt. Drömmen!
 
Du hittar Tchoban ett par minuters U-bahn-åkande från Alexanderplatz, längst med U2:an vid Senefelderplatz på Christinenstraße 18a. Inträdet kostar dig 5 € och öppettiderna är 14-19 på vardagar samt 13-17 på helger. Läs mer här via deras hemsida.

0 kommentarer publicerat i Se & göra i Berlin
Taggar: Berlin, Best of Berlin, Senefelderplatz, Tchoban foundation, U2, arkitektur, berlinguide, berlintips, best of berlin, bestofberlin, museum, skisser
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...