Livet i Berlin, pt II

I april skrev jag om min berlinska rosa moln-vardag och här kommer ytterligare ett inlägg i samma andra. De senaste helgerna har spenderats ute på stan i mötet med en massa nya bekantskaper. Jag har pratat med Europeer, Asiater, Afrikaner och Sydamerikaner och alla har detta gemensamt - de är öppna för kultur. Till Berlin reser eller flyttar man om man gillar just det - kultur i mängder och öppensinnade människor. Och det är så himla trevlig!
 
För två veckor sedan blev jag inbjuden till vernissage av en tjej som jag pluggar tyska med. Plötsligt befann jag mig på en grillfest där hela världens kulturer var samlade och alla samtalade om just kulturer, upplevelser och den berlinska vardagen. Ingenting är konstigt eller avvikande i Berlin. Ofta får jag tanken "detta kan bara hända i Berlin", men jag tror väl i och för sig att det kan hända i andra större städer också. Från Småstadens instängdhet till Berlins öppenhet.
 
I dagsläget känner jag dock hur vindarna blåser under vingarna och får se vilken riktning de för mig. Kommer jag bo kvar i världens bästa stad (och i så fall ge mig ut i lägenhetsjakten återigen, pjuh! Ps, om du vet något ledigt WG - skriv en kommentar ;) ) eller ska jag flytta hem mina saker eller flytta mig själv i annan riktning? Tiden får utvisa. I vilket fall - livet i Berlin är fortfarande fluffigt och fortfarande fantastiskt.
 
0 kommentarer publicerat i , Leva i Berlin;
Taggar: Berlin, Best of Berlin, Kulturer, Livet i Berlin, Rosa moln, berlinblogg, berlinguide, berlintips, best of berlin, bestofberlin, multi-kulti
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...