Händer i Berlin 16-18 juni

Ja! Det var länge sedan jag spred vidare Visit Berlis helgtips och eftersom jag får svenskbesök i helgen så kommer kanske även vi besöka ett par av sakerna ihop. Så, vad händer i Berlin en helg i juni? På Alexanderplatz, där det i och för sig alltid är något på gång, är det just nu en afrikansk festival som pågår, Kenako. Denna festivalen är återkommande i Berlin och här kan du hitta smarrig mat och trevliga och yaam-iga prylar. Härligt!
 
Jag hade även velat besöka Peace x Peace-festivalen som håller till på Waldbühne strax utanför Berlin. Detta är en utomhusscen vid Olympiastadion och en av mina favoritartister vad gäller tysk musik ska visst vara med, Andreas Bourani. Åh! (En av hans låtar inspirerade faktiskt mig till att tatuera in 'Unendlichkeit' på kroppen i våras, lyssna på den här.)
 
Party på Alex
 
Ett annat återkommande evenemang i Berlin är Eatalian foodweek. GIllar du italiensk mat ska du definitivt spana in deras hemsida. Där kan du läsa mer om vilka restaurangar som är med på noterna där du kan äta och dricka för erbjudnadspriset 20€ per person. Nice! En annan grej som öppnade upp i Berlin igår faktiskt är en utställning med streetart-artisten Banksys verk. Dessa kan du se på (klubben) Felix vid Holocaust denkmal strax intill Brandenburger Tor. Coola verk där flertalet är kända världen över.
 
Vad mer? Jo! Om ni ser avstängda gator med mängder av cyklister så är det Velothon på gång i stan. En cykelfest som heter duga där man kan köra diverse sträckor (upp till 18 mil, tjo!). Via naturskyddsföreningen i Berlin så anordnas det just nu även rundturer i stan där du kan upptäcka Berlins många grönområde. Grönt är skönt, hörrni! Sist men inte minst så är det på söndag även japansk frukostmarknad på Markthalle Neun i Kreuzberg. Trevligt! (För mer matmarknad i stan kan jag som vanligt rekommendera den på söndagar på Kulturbryggeriet som varar kl. 12-18 varje söndag.)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...