Pfaueninsel - Berlins påfågelö

Ja! I helgen kom jag äntlingen iväg till Berlins påfågelö, Pfaueninsel. En perfekt halvdagsutflykt ifall du vill se mer av den ännu grönare sidan av Berlin. Jag och ett par av mina klasskompisar tog tåget från hauptbahnhof mot Wannsee och därifrån bussen mot Pfaueninsel. När du kommer fram till Havel så går en liten söt linjefärja mellan stranden och ön och den kostar 4€ per person tur och retur och går fram och tillbaka varje kvart, eller när det är tillräckligt mycket folk för att få kaptenen att komma igång :p
 
Inte nog med att du här får en i princip 100% chans att faktiskt få se påfåglar, även de små byggnaderna på ön samt naturen och planteringarna är i sig fint att se, tycker jag som gillar natur och lite historisk anknytning. Vi valde även att ta en guidad tur runt med en äldre dam som visade oss öns olika byggnader och berättade historien om dem, vilket jag rekommenderar. Du hittar ännu mer information via hemsidan om påfågelön.
 
 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...