Händer i Berlin 18-20 augusti

Helg i Berlin! Nog för att de flesta dagar i Berlin känns som helg, för mig som pluggar på distans och kan styra över min tid helt fritt, men nog är det trevligt att vara ledig tillsammans med vänner. I helgen är det två evenemang på gång som jag tänkte besöka;
 
Imorgon är det dags för den årliga natten då Berlins alla (nåja, de flesta) museer har öppet - hela natten lång - Lange Nacht der Museen. Förra året gick jag och Lillasyster bland annat på naturhistoriskamuseet (Naturkunde Museum) för att se Tristan, T-rexskelettet som fortfarande huserar i Berlin. Detta året hade jag velat besöka historiskamuseet som ett första stopp. Förhoppningsvis hinns fler med då du med en biljett, för 12€, får tillgång till samtliga museer som är med ( = nattöppna). Så bra! Läs mer på Visit Berlins hemsida här.
 
 
Ett par andra dino-skelett du kan se på naturhistoriska museet. Bild från museets hemsida.
 
En annan plats jag hade velat besöka i helgen är Arena / Badeschiff. Här kommer det hållas Hip hop-fest dagen lång. Jag kan nästan garantera härlig stämning, då Arena i sig är ett häftigt ställe, ligger direkt vid Spreekanten, en nedsänkt pool bredvid strandkanten och god mat och dryck. Även detta - så bra! Intresserad? Läs mer här via Arenas facebook-evenemang.
 
För ikväll så är det konsert i botaniska trädgården här i Berlin, ostprovning på Markthalle Neun (alltså - omnomnom!) eller konsert utomhus i vackra vackra Potsdam vid slott Sansoucci (vilket för övrigt betyder bekymmerslös, hur härligt?!). Det som jag känner kommer bli min grej för kvällen är dock utomhusbion vid Potsdamer platz, som visar Wonder Woman. Girlpower ftw!
 
På söndag kan du bland annat gå på konsert i minnet av Elvis eller, för den som är historiskt intresserad som jag, vandra till Neues museum och träffa en expert inom området kinesisk historia. Berlin alltså. Så mycket att se, så mycket att göra ♥

0 kommentarer publicerat i Se & göra i Berlin
Taggar: Berlin, Best of Berlin, Museum für Naturkunde, Tristan, badeschiff, berlinblogg, berlinguide, berlintips, best of berlin, bestofberlin, konzerte, markthalle neun, naturhistoria, visit berlin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...