När solen lyser i Berlin

På tal om vår, (sommar-) värme och att jag i helgen tajmade Berlinböljan så bra med att vara hemma i Sverige (nästan buhu på den) så kände jag att det var dags för den återkommande topplistan av mina Berlinfavoriter inför denna säsongen. Fler lär skapas detta år har jag på känn men än så länge hägrar dessa kalastrevliga ställe...;

 
--> Monbijoupark / James-Simonpark vid Hackescher Markt. En storfavorit som fått besök under flertalet år. Här hittar du utebarer (Ampelmanncafé vid James-Simon eller Tangobaren vid Monbijou är båda fantastiska) i läigt läge där det ofta spelas livemusik från framtida artister eller du kan se dansande par.
 
--> Capital beach / Metaxa bay vid Haupfbahnhof. Två fräsiga utebarer där du kan chillidilla i en solstol, en solkorg eller låta fötterna dingla ovanför Spreekanten. Perfekt läge för att ta en kylande dricka medan du funderar vidare över dagen eller livet i stort.
 
--> Mauerpark. En institution i Berlin skulle man nästan kunna säga. Schysst loppis, trevliga matvagnar med ännu trevligare rekreationsområde med tillhörade karaokesjungande människor. Karaoke kanske är ute i resten av världen men i Berlin är det en stor hit. Missa inte!
 
--> Bergmannkiez / Maybachufer / Viktoriapark. Som ett pärlband genom Kreuzberg lägger dessa fantastiska ställe som lämpar sig mer än väl för picknick eller grillning med vänner. I närområdet ligger mysiga Marheineke markthalle där du kan fynda otrolig glass från Barletta-Eis, smarrigast i stan.
 
--> Klunkerkranich i Neukölln. Ytterligare en institution som har vuxit och vuxit i omfång (läs: människobesök) på senaste tiden. Otroligt trevlig bar där sol är ett säkert kort på dessa dagar då baren ligger på taket, högst upp på ett hus. Åh!
 
 
--> Park Gleisdreieck. En av mina favoriter. Perfekt plats för solning, vollyboll-spelande, lekplatshäng med (och för) små... mycket tillgodoses i den här parken. Ligger nästan bokstavligen mitt i stan, med U-bahnstationen (U1 samt U2) Gleisdreieck meter ifrån och nära promenadavstånd till såväl mysiga caféer i Kreuzberg/Schöneberg som till shopping och restauranger vid Potsdamer Platz.
 
--> Tiergarten. Alltså, icke att förglömma. Parken som ligger närmst mitt hem och som är större än kända Central Park i New York. Här ligger jag på en filt varma dagar, käkar medhavd picknick och pluggar med en bok framför nosen. Blir jag törstig på kall dryck styr jag stegen mot mysiga Café am Neuen See som ligger mellan Zoo och själva parken och njuter en stund vid sjön.
 
Har jag övertygat er? Det blir en vår och sommar i Berlin, det känner jag på mig ♥

0 kommentarer publicerat i Sommar i Berlin, Topplistor om Berlin;
Taggar: Berlin, Best of Berlin, Capital Beach, James-Simon-Park, Klunkerkranich, Kreuzberg, Metaxa Beach, Monbijoupark, Park Gleisdreieck, Potsdamer platz, bergmannkiez, bergmannstrasse, berlinblogg, berlinguide, berlintips, best of berlin, bestofberlin, gleisdreieck, hackescher markt, haupfbahnhof, mauerpark, maybachufer, neukölln, sommar, sommar i Berlin, sommar i berlin, tiergarten, utebar, utebarer, uteställen, viktoriapark, värme, vår i Berlin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...