Oktober i Berlin

Åh, det är så mycket roligt som händer i Berlin i oktober. Vem var det som sa att hösten är tråkig? Nej, det var nog ingen som spanar in här i alla fall. Och, för en gångs skull kommer jag kunna vara med på allt. Snacka lyxen att bo i stan där det händer alltså.
 
Från och med nu egentlingen så droppar saker in på agendan. Skriv upp dem i din kalender, så vet du vad du har framför dig om du befinner dig i Berlin.
 
22/9-
I torsdag var det premiär för Friedrichstadtpalast föreställning The One! Som vanligt är detta något jag rekommenderar stort till alla och en var. Om du gillar musikal, teater, akrobatik eller dans så är detta något för dig. Får ej missas, enligt mig.
 
Vecka 37-
På Stage Theater des Westens har de nu kört igång musikalen Sister Act (läs: En värsting till syster). Jag som fullkomligt älskar filmen (och Whoopie Goldberg) måste styra stegen mot Ku'damm och denna musikal. Jo, den lär vara på tyska men vem bryr sig. En del i min utbildning mot tysklärande ;)
 
23/9-16/10
Igår började även Berlins Oktoberfester här och var i stan, men framför allt på Berlins Zentraler Festplatz, som ligger vid Kurt-Schumacher-Damm längst med A111, Berlins cityring. I mitt kvarter (nästan alldeles runt knuten faktiskt) finns det även en, så den lär få sig ett besök eller två de närmsta helgerna.
 
25/9
Och denna helgen, imorgon närmare bestämt, är det dags för Berlin Marathon. Hela veckan har de förberett med kravallstaket längst med Straβe des 17 juni, från Siguesäule till Brandenburger Tor. Springa tänker jag inte göra. Däremot tänker jag vara där för att spana in (och delta i) folkfesten :)
 
30/9-16/10
Efter detta maraton så smäller Berlin llluminated igång (en del av Berlin ljusfestival, som jag skrev om här). Stan kommer i och med detta lysa i upp i alla regnbågens färger och kvällspromenaderna är ett faktum. Trevligt och mysigt, tycker jag!
 
 
3/10
Den tredje oktober firar Berlinarna Tysklands enande (från väst- och öst med murens fall, till ett enat Tyskland) med folkfest. (Är det något berlinarna gör bra och gillar så är det folkfest). Längst med paradgatan (som ovan, Straβe des 17 juni, från Siguesäule till Brandenburger Tor) lovar de en fest för hela familjen. Ah, jag ser fram emot all god street food som brukar finnas. Mmm!
 
7/10-8/10
Ytterligare en del av ljusfestivalens (Light festival, Berlin Leuchtet, Berlin Illuminated... kärt barn har många namn) evenemang; Light Festival at Zitadelle Spandau. Ljusfestival i Spandau! Eldshow och projiceringar tillsammans med en möjlighet att spana in Spandau (eller som jag kallar det - småstaden i storstaden)
 
7/10-16/10
Och - ljusfesterna fortsätter hela vägen fram till den 16e oktober. TV-tornet ska lysas upp för första gången, Brandenburger Tor, Domen och andra kända byggnader smyckas av ljus och konstnärers animationer. Något att se fram emot i höst mörkret, helt klart :)
 
- Ja, ni förstår ju, i Berlin kan man inte vara uttråkad. Välkommen hit ♥
0 kommentarer publicerat i Se & göra i Berlin, Äta och dricka i Berlin;
Taggar: Berlin, Berlin Leuchtet, Berlin Marathon, Berlin illuminated, Best of Berlin, Einheit, Friedrichstadt-Palast, Stage Theater des Westens, Varité, berlin light festival, berlinblogg, berlinguide, berlintips, best of berlin, bestofberlin, enighet, festival of lights, light festival, oktober, oktoberfest, spandau
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...